2.1.11

GOTT NYTT ÅR!



Stina vid middagsbordet


Julen flög förbi. Den var mysig men inte alls lika pirrigt och spännande som då man var liten. Kalle Anka såg jag på bara för att man ska det, inte för att jag tyckte det var roligt.

Mellandagarna gick sakta. Det blev mest sappande i soffan. En dag på stan och två fyndadde plagg ENDAST! Sen blev jag sjuk och fick i all hast kurera mig inför nyårsfirandet.

NYÅR firades med bästa Stina i Strömsund. God trerätters (recept på bästa efterrätten nedan) och gott vin. Stina och jag hade tvåmannadisco och pojkarna tjuvstartade med raketerna vid niotiden. Tolvslaget firades med bubbel ute i snön.

Idag bussade jag tillbaka till Öset efter en rolig helg.

Chokladmousse á la Stinis och Lissan



100 gram choklad 70%
+ 20 gram att garnera med
3 deciliter grädde
+grädde till garnering
2 äggulor
ett par skvättar Minttu

vispa grädden, den ska vara fast men inte allt för hård.
smält chokladen i vattenbad.
ta bort från värmen, blanda ner äggulorna.
vänd ner några skedar grädde pö om pö i chokladsmeten.
vänd sedan ner chokladsmeten i resterande grädde.
skvätt i lite Minttu.
spritsa upp i glas eller skålar.
ställ i kyl några timmar.

garnera med vispad grädde med en skvätt Minttu i samt riven choklad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar